Gastvrijheid, voor dat ‘extra stukje beleving’

Het wordt een mooie zomer

‘Het gaat ons ook om de beleving’. Steeds meer ondernemers voelen de behoefte aan hun (potentiële) klanten te beloven dat ze méér bieden dan alleen de product of dienst waarvoor wordt betaald.
Maar net als dat je je kunt afvragen of Culturele Hoofdstad in 2018 wel echt al die dure reuzen nodig heeft om voldoende bezoekers te trekken, moet je je als ondernemer bezighouden met de vraag welke beleving echt klanten zal trekken die bij jouw onderneming passen.
Heb je een mooi horecabedrijf en wil je zomers graag wat meer ‘beleving’ bieden, zoek dan iets dat bij jou en (de door jou gewenste) klandizie past. Misschien hoef je niet per sé alle toeters en bellen uit de kast te trekken. Misschien heb jij wel geen externe expert nodig die jou vertelt dat je veel meer moet organiseren: ‘Waar is het feestje? Hier is het feestje!’
Wij kennen toevallig een artiest die áltijd kan, gratis te boeken is en gegarandeerd bij jou en je klanten in de smaak valt. Hij heet Gastvrijheid.
Gastvrijheid kan toveren. Hij tovert een glimlach op het gezicht van al je medewerkers, houdt de deuren open voor gasten die binnenkomen, zorgt in een oogwenk voor de jassen, tassen en een bak water voor de hond. Heeft de kleurpotloden en de placemats voor de kinderen al klaarliggen, ziet aan de oververhitte gezichten dat je gasten dringend behoefte hebben aan eerst een (gratis!) glaasje water en geeft ze het gevoel dat ze de allerbelangrijkste, meest welkome gasten van de dag zijn. Want dat zijn ze ook.
Het mooie van Gastvrijheid is dat je hem niet hoeft te bellen of hij wil komen werken. Hij is nooit ziek en zijn glimlach is altijd gemeend. Je voelt hem allang aankomen: Gastvrijheid, dat ben jij. Dat is jouw team van medewerkers, dat is wat jouw etablissement uitstraalt. Het ‘stukje beleving’, dat zit gewoon in jou en – als het goed is – in de mensen die met plezier voor jou werken.
Geef Gastvrijheid een stoel aan tafel, tijdens het werkoverleg met je team. Zorg dat Gastvrijheid óók aan het eind van de avond nog aanwezig is én dat zijn aanwezigheid overal wordt gevoeld: van het restaurant en de hotelkamers tot de keuken en de toiletten.
Je gasten wanen zich niet in een feesttent op Ibiza, maar ervaren jouw ontvangst wel als een feestje. Een feestje dat ze anderen zullen aanraden: ‘Wat een ontvangst, wij voelden ons er heel welkom!’
Gastvrijheid heet je graag welkom voor een ‘extra stukje beleving’, gratis en voor niks. Het wordt een mooie zomer.